Hybride werken is allang geen trend meer – het is een vast onderdeel geworden van moderne werkculturen. Ook bij De Klerk Werkendam, een veelzijdige aannemer in water-, staal- en werktuigbouw, is hybride werken inmiddels volledig ingebed in de organisatie. Sinds begin dit jaar werkt De Klerk daarbij samen met Green XS om hun bereikbaarheid verder te optimaliseren. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers altijd en overal effectief kunnen samenwerken? We spraken Siep Cornet, ICT-coördinator bij De Klerk, over hun aanpak én de rol die bereikbaarheid daarin speelt.
Een cultuur van flexibiliteit én controle
De Klerk Werkendam bestaat al sinds 1859 en voert projecten uit op en rond het water. Denk aan kademuren, remmingen en onderhoud aan bruggen en sluizen. Daarnaast worden ook staalconstructies gerealiseerd in eigen modern uitgeruste werkplaatsen. Juist door het werken op wisselende locaties is flexibiliteit een must. “Eigenlijk werkten we al vóór corona hybride, maar het was toen nog vrij omslachtig,” vertelt Siep. “Data werd handmatig uitgewisseld en stabiele verbindingen waren er nauwelijks. Sinds de pandemie en met de komst van betere 4G- en 5G-netwerken is daar veel in verbeterd.”
Via een combinatie van Microsoft Teams, SharePoint en een VPN-verbinding hebben medewerkers nu overal toegang tot het bedrijfsnetwerk. Een stabiele mobiele verbinding is daarbij essentieel – zeker voor collega’s die onderweg zijn of op projectlocaties werken.
“De mobiele oplossingen van Green XS zorgen ervoor dat medewerkers ook buiten kantoor goed kunnen blijven werken. Dat maakt hybride werken een stuk praktischer.”
Communicatie als spil van het hybride werkmodel
“Soms staat een uitvoerder op de wal en moet die telefonisch overleggen met een schipper op het water over de uitvoering van het werk. Dan mag er geen ruis of storing in de communicatie zijn,” aldus Siep.
Green XS levert de mobiele telefonie die dit mede mogelijk maakt. Wat De Klerk daarbij waardeert, is niet alleen de kwaliteit van de verbindingen, maar ook de manier van samenwerken. “De korte communicatielijnen en de snelle en adequate afhandeling van vragen en aanvragen ervaren we als zeer prettig. Daarnaast waarderen we de diepgaande kennis van het telefonieplatform die de medewerkers van Green XS meebrengen, dat is voor ons echt een pluspunt.”