Skip to content

WhatsApp Business: onmisbaar anno 2023 voor iedere ondernemer!

Soest, februari 2023

Allereerst even een feitje vooraf: wist je dat WhatsApp per maand meer dan 2,4 MILJARD unieke, actieve gebruikers wereldwijd heeft? En wist je dat er dagelijks meer dan 100 miljard berichten worden verzonden? Als ondernemer stond ik best wel eventjes te kijken van deze cijfers. Ik ‘whatsappte’ (uiteraard 😊) meteen mijn collega’s: dit moeten wij onze klanten écht vertellen!

Want als je de betrokkenheid met je klanten wilt vergroten, is een WhatsApp-account voor je organisatie anno 2023 een must. Een WhatsApp Business-profiel is een fantastische toevoeging aan de communicatiekanalen van je organisatie, ongeacht de grootte ervan. En dat is wel een belangrijke. Of je nu een klein bedrijf hebt met slechts enkele medewerkers die berichten beantwoorden, of een grote onderneming met honderden medewerkers, de WhatsApp 3CX API-integratie is dé gebruiksvriendelijke tool die je in kunt zetten. En ja: bij Green XS weten wij hier alles van!

WhatsApp-integratiegids
En om het helemaal makkelijk te maken voor onze klanten hebben we een heuse WhatsApp-integratiegids gemaakt. Toen Meta op 19 mei de WhatsApp Business API uitbracht, gingen onze 3CX-ontwikkelaars meteen aan de slag. Het was meteen duidelijk dat dit communicatiekanaal voor veel organisaties een enorme toevoeging zou zijn, ongeacht hun grootte.

‘Maar waarom niet gewoon de WhatsApp Business-app gebruiken?’ Ik hoor het u denken. 3CX heeft ten opzichte van WhatsApp Business vele voordelen. WhatsApp Business heeft veel beperkingen, die u makkelijk overwint met 3CX. WhatsApp Business beperkt bijvoorbeeld het aantal gekoppelde apparaten tot 5: 1 fysiek apparaat waarop de app is geïnstalleerd en dan nog 4 browsers die u kunt koppelen door de QR-code te scannen. Deze beperking is voor vrijwel elk bedrijf en elke organisatie een enorm struikelblok. Logisch ook!

Neem bijvoorbeeld een organisatie met flexwerkers, een situatie die tegenwoordig heel normaal is. Om WhatsApp Business te configureren op de browsers van 4 andere medewerkers, moeten zij een afbeelding van de QR-code naar de beheerder met het fysieke apparaat sturen, zodat de browser kan worden geverifieerd. Allemaal gedoe. Door 3CX te integreren met behulp van de WhatsApp Business API, kunt u een ONBEPERKT aantal medewerkers de mogelijkheid bieden berichten te beantwoorden.

Privé ‘onbereikbaar’

Wat het ook oplost – mits je dat wilt – is dat zakelijke contacten je niet meer privé zullen WhatsAppen op de meest ‘niet fijne’ momenten. Het is een trend die we zagen opkomen de laatste jaren. Tegenwoordig ben je nergens meer onbereikbaar en je mobiele nummer is zo achterhaald. De 24/7 economie heeft het laatste decennium bepaalde grenzen doen vervagen. Het te pas en onpas ‘zakelijk whatsappen’ is daar ook zo’n voorbeeld van. Door de 3CX API-integratie komt het niet meer privé in je inbox.

‘Gewoon doen’

Ik kan deze BLOG enorm uitbreiden. Met tal van cijfers komen en alle voor- en nadelen opsommen. Wat mij beter lijkt – en dat is altijd onze manier van werken – is dat we gewoon het gesprek aan gaan. Je kan ons bereiken via 088 505 56 55. Zoals Johan Derksen ooit in een slechte reclame zei: ‘gewoon doen!’.

Groeten,

Martijn van Dijk – Green XS